Przedmiot działalności

Przedmiot działalności i kompetencje:

Przedmiotem działalności Przedszkola nr 50 w Warszawie jest świadczenie usług opiekuńczych wychowawczych i dydaktycznych dla dzieci w wieku 3 – 6 lat.

Przedszkole działa na podstawie:

  •     Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 oraz z 2020 r. poz. 374) i przepisów wydanych na podstawie ustawy w zakresie dotyczącym przedszkoli publicznych.
  •     Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 1287)
  •     Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  •     Statutu Przedszkola nr 50 w Warszawie.

Cele i zadania

  1. Celem funkcjonowania przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka  w procesie opieki, wychowania i nauczania – uczenia się. W efekcie takiego wsparcia dziecko powinno osiągnąć dojrzałość do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców (opiekunów prawnych).
  2. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
  4. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy nauczycieli. Ponadto może organizować formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zapewnia opiekę i kształcenie specjalne  dla dzieci niepełnosprawnych. Szczegółowe zasady organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej określa Procedura udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu nr 50 w Warszawie.
  5. Przedszkole tworzy optymalne warunki wsparcia dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, z przewlekłymi chorobami, w tym z cukrzycą oraz potrzebującymi odpowiednich diet.
  6. Najważniejsze cele i zadania:
    1. wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
    2.  tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
    3. wspieranie aktywności dziecka wpływającej na integrację sensoryczno - motoryczną oraz umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
    4.  zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji
    5. wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
    6. i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
    7. wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
    8. tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i ezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
    9. przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
    10. tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
    11. tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
    12. tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
    13. współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami), różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców (prawnych opiekunów), za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
    14. kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
    15. systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
    16. systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole podtrzymywanie tożsamości narodowej, językowej i religijnej dzieci,
    17. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur,
    18. udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb w toku bieżącej pracy oraz w formach poza grupą przedszkolną,
    19. zapewnienie opieki, wychowania i  kształcenia specjalnego niepełnosprawnym wychowankom,
    20. zapewnienie wsparcia i opieki dzieciom z przewlekłymi chorobami, w tym z cukrzycą, troska o odpowiednie żywienie dla dzieci wymagających specjalistycznych
  7. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
    1.     organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
    2.     dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
    3.     stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
  8.     Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
    1.     pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
    2.     informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.

 

Załączniki:

Wprowadził: Administrator2021-12-21
Aktualizujący: Administrator2021-12-22
Podmiot udostępniający informację:Przedszkole nr 50
Liczba odwiedzin:126
Dziennik zmian stronyBrak zmian
Wersje archiwalne strony udostępniane po kontakcie z placówką.