Koncepcja pracy przedszkola
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2017 - 2022
Podstawa prawna:
Koncepcja Pracy Przedszkola przygotowana została przez Radę Pedagogiczną w nawiązaniu do następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),
- Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Ministerstwa z dnia 23 grudnia 2008 (D. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17),
- Statut Przedszkola Publicznego nr 351 im. Wandy Chotomskiej (z dnia 31 sierpnia 2012 r. z póź. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 10 maja 2013 r. w sprawie nadzoru Pedagogicznego (Dz. U. z 2013 r. poz. 560).
Koncepcja przyjęta do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 31.08.2017 r.
1. ŹRÓDŁA PLANOWANIA I OPRACOWANIA KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
Fundament opracowanej Koncepcji Pracy Przedszkola stanowią wymagania stawiane wobec edukacji przedszkolnej w obowiązującym Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego. Tworząc koncepcję uwzględniono również potrzeby rozwojowe dzieci, zidentyfikowane potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i lokalowe oraz Statut Przedszkola.
2. O NAS
Nasze Przedszkole założone zostało w 1987 roku, a w roku 2005 przyjęło imię Wandy Chotomskiej, znakomitej pisarki i autorki wielu książek dla dzieci i młodzieży. Jesteśmy nowoczesną, piętnastooddziałową placówką, do której uczęszcza około 400 wychowanków. Do dyspozycji dzieci, rodziców i kadry placówki pozostają gabinety logopedyczny, psychologiczny i pielęgniarski. Zajęcia sportowe, muzyczne, taneczne i uroczystości ogólnoprzedszkolne odbywają się w przestronnej sali gimnastycznej. Przy Przedszkolu znajduje się bogato wyposażony ogród, który uwzględnia potrzeby ruchowe dzieci, jednocześnie zachęcając do zabawy. W wydzielonym miejscu funkcjonują mini ogródki, gdzie dzieci uczą się odpowiedzialności za powierzone zadania poprzez uprawę kwiatów i warzyw. Placówka na bieżąco podejmuje działania modernizacyjne, tak, aby mogła spełniać zadania wynikające ze zmian ustrojowych i gospodarczych.
Podstawą rozwoju Naszej placówki jest ustawiczne podnoszenie jakości pracy
w następujących obszarach:
1. Dziecko.
2. Programy dydaktyczno-wychowawcze.
3. Baza i zasoby.
4. Komunikacja interpersonalna.
5. Marketing i rozwój Placówki.
Dla pełnej ich realizacji wymienionych obszarów opracowujemy nowe zadania edukacyjne.
3. WIZJA
„Ucząc bawić, bawiąc uczyć”
Ignacy Krasicki
Kształtujemy Przedszkole otwarte na potrzeby różnych grup interesariuszy, w tym głównie: dzieci, rodziców, kadry Placówki oraz podmiotów środowiska lokalnego. Nasz cel realizujemy poprzez współpracę, budującą wzajemne zaufanie, kierując się takimi wartościami jak: szacunek, odpowiedzialność za innych, tolerancja i przede wszystkim szerokorozumiane dobro dzieci.
Wyróżnia nas zaangażowanie, konsekwencja w działaniu i twórcze myślenie. Życzliwa atmosfera charakteryzująca Nasze przedszkole ułatwia wszechstronny rozwój i harmonijny rozwój każdego dziecka. Nasi wychowankowie wyposażani są w wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozwalają im sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę i dorosłe życie. Dla ułatwienia Naszym wychowankom komunikowania się z otaczającym światem nauczyciele, w swojej pracy, wykorzystują nowatorskie metody pracy. Absolwenci naszego przedszkola to ludzie tolerancyjni, szanujący przyrodę, otwarci, kreatywni i co ważne zaradni życiowo.
4. MISJA
Tworzymy przedszkole partnerskie, przyjazne wszystkim, otwarte na nowe rozwiązania, bezpieczne i nowoczesne. Ponosimy współodpowiedzialność za edukację i kreowanie postaw dzieci. Nauczyciele wykorzystują w działaniach edukacyjno-wychowawczych programy zgodne z Podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz realizują następujące programy autorskie:
1. "Pierwsze kroki w przedszkolu - adaptacja bez łez" – Lidia Gruchała, Elżbieta Kozik,
2. „Tu kółko, tam kreska narysuję sobie pieska”. Program ćwiczeń grafomotorycznych dla starszych przedszkolaków – Karolina Małachowska, Anna Pacholczyk,
3. „Mały Artysta". Program zajęć dla dzieci 4 i 5 letnich przejawiających uzdolnienia plastyczne – Karolina Peciak - Knuter, Magdalena Pietrzak,
4. „I can speak English!". Program zajęć z języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym – Magdalena Lubaś,
5. „Loguś i Języczek Gimnastyczek odkrywają świat czyli jak wspomagać rozwój mowy
3 i 4 - latków" – Joanna Tucholska,
6. „Program wychowawczy Przedszkola nr 351 im. Wandy Chotomskiej” – Dorota Klibisz,
7. Program profilaktyczny Przedszkola nr 351 im. Wandy Chotomskiej w Warszawie – Karolina Małachowska, Anna Pacholczyk,
8. „Jak zważyć psa?". Program zajęć matematycznych dla dzieci 5-letnich uzdolnionych matematycznie – Magdalena Lubaś, Marta Szaniawska – Szopa,
9. „Dziś przedszkolak Wam to powie – ruch to samo zdrowie” program zajęć ruchowych
w przedszkolu – Monika Dudzińska,
10. Program Pracy z Dzieckiem Zdolnym – Agnieszka Kędziorek – Juszko,
11. „Z kulturą za pan brat” – program edukacji kulturalnej – Monika Dudzińska.
Nasza placówka wspiera aktywność i kreatywność dzieci. Otwieramy się na Ich zainteresowania i potrzeby. W tym celu organizujemy cykliczne wyjścia edukacyjne (m in. teatry, domy kultury, biblioteki, szkoły, uczelnie). Prowadzimy również w tym zakresie działania wewnętrzne – teatrzyki, koncerty, konkursy, przeglądy dziecięce itp.
Nasza kadra, na bieżąco, bierze udział w warsztatach, kursach i konferencjach doszkalających. Dzięki dobremu przygotowaniu merytorycznemu, współpracy i umiejętności dzieleniu się zdobytym doświadczeniem, nauczyciele tworzą ciekawe narzędzia edukacyjno-wychowawcze dla dzieci. Nasze przedszkole poza strukturalną współpracą wewnętrzną, charakteryzuje dążenie do budowania partnerskich relacji z rodzicami, których celem jest zrozumienie działań podejmowanych przez pedagogów oraz aktywne włączanie rodziców w „życie” Placówki. Ważnym narzędziem tej współpracy są między innymi: strona internetowa, poczta mailowa, tablice informacyjne, gazetki przedszkolne. Płaszczyznę dyskusji o kierunkach zmian funkcjonowania Placówki i bieżących modyfikacjach działania, stanowi Rada Rodziców.
5. OBSZARY PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY
Cele główne
1. Edukacja teatralna jako źródło inspiracji do poznawania i rozumienia siebie oraz otaczającego świata.
2. Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez rozwijanie umiejętności z zakresu edukacji matematycznej.
Cele szczegółowe
1. Rozwijanie zainteresowań teatralnych – wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt ze sztuką teatralną.
2. Rozwijanie kompetencji kulturalnych w zakresie odbioru sztuki.
3. Krzewienie kultury i estetyki żywego słowa.
4. Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
5. Kształtowanie postaw prospołecznych, wzajemnej empatii i życzliwości na co dzień.
6. Stworzenie sytuacji edukacyjnych do aktywnego przeżywania utworów literackich
i muzycznych opartych na poezji, w tym z elementami odnoszącymi się do przyrody.
7. Organizowanie zabaw ruchowych oraz plastycznych połączonych z pojęciami matematycznymi.
8. Kształtowanie umiejętności liczenia, porównywania, rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych z wykorzystywaniem odniesień do przyrody i postaw ekologicznych.
9. Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw z matematyką, w tym
z uwzględnieniem zachowań kształtujących właściwą postawę człowieka w stosunku do przyrody i obszarów z nią związanych.
10. Systematyczne prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi mającymi trudności
w zakresie edukacji matematycznej oraz dziećmi wykazującymi szczególne uzdolnienia
w tym zakresie,
11. Organizowanie warsztatów, spotkań, zajęć charakteryzujących przyrodę ojczystą
i procesy w niej zachodzące oraz potrzebę jej ochrony.
5.1. Dziecko.
Dzieci:
1. poznają twórczość poetów i pisarzy (wiersze, opowiadania poetyckie, utwory literackie
i muzyczne), w tym ilustrujące przyrodę i zjawiska przyrodnicze,
2. odgrywają role teatralne, scenki rodzajowe, dramy, rozwijające osobowość dziecka, przygotowujące do życia, pełnienia określonych ról i zadań, w tym z zakresu kształtowania i ochrony przyrody,
3. uczestniczą w konkursach, zajęciach plastycznych i muzycznych związanych
z poznaną literaturą,
4. biorą udział w przeglądach i konkursach literackich, muzycznych, plastycznych, przyrodniczych i ekologicznych,
5. dzieci z trudnościami edukacyjnymi oraz szczególnie uzdolnione wykonują zadania
w ramach indywidualnych programów wsparcia budowanych w oparciu o rozpoznane potrzeby,
6. uczestniczą w systematycznie prowadzonych zajęciach matematycznych,
7. uczestniczą w quizach, konkursach plastycznych o tematyce matematycznej.
5.2. Programy dydaktyczno-wychowawcze.
Nauczyciele:
1. zapoznają dzieci z twórczością poetów i pisarzy,
2. cyklicznie przygotowują wystawy przedstawiające sylwetki pisarzy dziecięcych
i bohaterów bajek,
3. angażują rodziców w różne projekty i akcje np „Cała Polska czyta Dzieciom”,
4. organizują teatrzyki i inscenizacje różnych utworów,
5. organizują spotkania autorskie,
6. organizują spektakle teatralne „nauczyciele – dzieciom”, „rodzice – dzieciom”,
7. organizują wycieczki do teatrów, domów kultury, centrów edukacji przyrodniczej,
8. organizują wycieczki do bibliotek i muzeów,
9. organizują kiermasze książek,
10. przygotowują dzieci do udziału w przeglądach recytatorskich, konkursach literackich, muzycznych i plastycznych,
11. przygotowują, cyklicznie, gazetki biograficzne wybranych autorów literatury dziecięcej,
12. opracowują i bieżąco aktualizują listę wartościowej literatury dziecięcej uwzględniającą, między innymi, pozycje odnoszące się do relacji człowiek – przyroda,
13. stosują w pracy z dziećmi elementy programu E. Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej „Dziecięca matematyka”,
14. prowadzą zajęcia matematyczne oraz zabawy matematyką,
15. organizują zabawy ruchowe oraz plastyczne w połączeniu z pojęciami z zakresu edukacji matematycznej i ekologicznej,
16. wspomagają rozwój dzieci poprzez realizacje programu autorskiego „Jak zważyć psa?”
5.3. Baza i zasoby.
Placówka dysponuje bardzo dobrą bazą lokalową służącą celom dydaktyczno – wychowawczym oraz niezbędnemu odpoczynkowi. Wymienić tu należy odpowiednio wyposażone sale dydaktyczne, gabinety specjalistyczne oraz salę gimnastyczną, której częścią jest scena. Do dyspozycji dzieci pozostaje również, dostosowana do ich potrzeb baza gospodarcza, w tym w szczególności szatnie, kąciki umożliwiające chwilowy odpoczynek dla dzieci i rodziców, kuchnia ze stołówką oraz nowoczesny ogród przedszkolny.
Scharakteryzowana baza materialna wymaga ciągłej konserwacji. Niektóre elementy infrastruktury wymagają przeprowadzenia bieżących remontów (korytarze, sala ruchowa, hol wejściowy). Prowadzone jest bieżące doposażanie sal dydaktycznych w zabawki i pomoce dydaktyczne (w związku z naturalnym zużyciem) wspomagające między innymi rozwój umiejętności z zakresu edukacji matematycznej i ułatwianie poznawania otaczającego świata. Przewiduje się również przeniesienie istniejącej garderoby teatralnej do wydzielonego pomieszczenia oraz ciągłe jej doposażanie.
Najważniejszym zasobem Placówki są zasoby ludzkie, reprezentowane przez indywidualne predyspozycje, zdolności, wiedzę i kompetencje nauczycieli, a także zaangażowanie i doświadczenie kadry pomocniczej. Zasadniczym celem działania w tym obszarze jest ustawiczne podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej z wykorzystaniem samokształcenia, zewnętrznych metod doskonalenia zawodowego (kursy, szkolenia, warsztaty, studia) oraz wewnętrznego procesu przekazywania zdobytego doświadczenia przy zachowaniu pełnej otwartości na zmiany. Kierunki rozwijania kwalifikacji kadry dydaktycznej wyznaczane są w oparciu o zidentyfikowane potrzeby dzieci oraz ewaluację pracy nauczycieli. Utrzymanie jakości pracy kadry pomocniczej odbywa się poprzez promowanie dobrych praktyk postępowania – procedur postępowania.
5.4. Komunikacja interpersonalna.
5.4.1. Kierunki komunikacji: rodzice – kadra, kadra – rodzice i rodzice – dzieci,
1. zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy,
2. aktywne włączanie rodziców w działalność przedszkola szczególnie przez akcje organizowane na terenie Placówki,
3. udział rodziców w imprezach i uroczystościach;
4. włączanie rodziców w życie grupy,
5. wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji między pokoleniowych,
6. współuczestnictwo w przygotowaniu dekoracji do spektakli teatralnych i występów artystycznych dzieci,
7. wsparcie organizacji spektakli teatralnych przy „rodzice – dzieciom” i „nauczyciele – dzieciom”,
8. współdziałanie z przedszkolem w zakresie kontynuowania realizacji zadań z obszaru edukacji matematycznej w środowisku domowym,
9. upowszechnianie wiedzy z zakresu kształtowania pojęć matematycznych, przyrodniczych i ekologicznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
5.4.2. Kierunek komunikacji: placówka – środowisko lokalne
1. współpraca z domami kultury, uczestniczenie w spektaklach teatralnych przez nie oferowanych,
2. lekcje czytelnicze w bibliotekach,
3. współpraca ze żłobkami, wystawianie krótkich przedstawień „dzieci – dzieciom”,
4. współpraca ze szkołami podstawowymi. liceami, uczelniami wyższymi, a w zakresie edukacji przyrodniczej z Wydziałem Leśnym Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego,
5. zewnętrzne projekty prowadzone przez instytucje publiczne i prywatne zgodne
z głównymi i szczegółowymi celami dla obszarów podnoszenia jakości funkcjonowania placówki, w tym projekty o charakterze ekologicznym,
6. współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego,
7. zewnętrzne konkursy plastyczne o tematyce matematycznej, przyrodniczej i ekologicznej,
8. zewnętrzne quizy matematyczne dostosowane do grup wiekowych.
5.5. Marketing i rozwój Placówki
Placówka prowadzi cykliczne działania marketingowe i promocyjne kreujące możliwości jej rozwoju, pozycjonujące jej znaczenie w środowisku lokalnym oraz prezentujące jej działalność. Działania te odbywają się na wielu płaszczyznach, tworzących jednolity system ukierunkowany na różne grupy interesariuszy. Do najistotniejszych form zaliczyć należy:
1. uczestnictwo w programach ogólnopolskich wpisujących się w przedmiot funkcjonowania przedszkola,
2. uczestnictwo w imprezach, projektach i konkursach organizowanych w środowisku lokalnym – poza przedszkolem, w tym w zakresie prezentacji osiągnięć dzieci z zakresie wiedzy przyrodniczej – stoisko Wydziału Leśnego SGGW na Dniach SGGW,
3. organizacja konkursów, kiermaszy, projektów o charakterze lokalnym, w tym z włączaniem w ich organizację interesariuszy lokalnych nie związanych bezpośrednio z jednostką,
4. współpraca z mediami lokalnymi (tradycyjnymi oraz elektronicznymi) w zakresie bieżącego funkcjonowania jednostki, prezentowania jej osiągnięć, opracowanych metod oraz możliwości,,
5. współpraca z mediami ogólnokrajowymi w zakresie prezentowania osiągnięć placówki oraz promowania dobrych rozwiązań dydaktyczno – wychowawczych i organizacyjnych,
6. prowadzenie strony internetowej,
7. utrzymywanie kontaktu elektronicznego z rodzicami,
8. prowadzenie zajęć otwartych,
9. wykonywanie tematycznych akcji informacyjnych (z wykorzystaniem tablic informacyjnych),
10. prowadzenie dedykowanych zajęć adaptacyjnych,
11. bieżąca współpraca z innymi jednostkami oświatowymi, w tym uczelniami wyższymi,
12. współpraca z jednostkami gospodarczymi (np. wydawnictwami),
13. współpraca z organizacjami sportowymi, wolontarystycznymi, fundacjami, zajmującymi się prawami dzieci i innymi.
5.6. OCZEKIWANE EFEKTY
1. Dzieci pokonują nieśmiałość w obliczu zetknięcia się z widownią.
2. Dzieci doskonalą pamięć potrzebna do opanowania tekstów ról w przygotowywanych przedstawieniach.
3. Dzieci znają twórczość poetów i pisarzy dziecięcych.
4. Dzieci potrafią zinterpretować treść poznanych utworów literackich przedstawiając je w formie dramy i pantomimy.
5. Dzieci uczą się rozpoznawać i czerpać pozytywne wzorce zachowań.
6. Dzieci rozwijają mowę, pamięć, wyobraźnię i wrażliwość.
7. Dzieci wyrabiają nawyk dbania o książki i wykorzystania ich we właściwy sposób.
8. Dzieci doskonalą myślenie, koncentrację uwagi, percepcję słuchową i wzrokową.
9. Dzieci uczestniczą w przedstawieniach teatralnych – odnajdują się w roli aktora i widza.
10. Dzieci potrafią ocenić postępowanie bohaterów, rozróżnić dobro od zła.
11. Dzieci potrafią posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
12. Dzieci wykorzystują matematykę w czasie zabawy.
13. Dzieci znają podstawowe figury geometryczne.
14. Dzieci znają podstawowe procesy zachodzące w przyrodzie.
15. Dzieci doskonalą podstawowe zachowania proekologiczne.
16. Dzieci znają znaczenie ruchu jako elementu zdrowego stylu życia.
17. Dzieci wykazują zwiększoną aktywność artystyczną i społeczną.
Wprowadził: | Administrator | 2022-04-15 | |
---|---|---|---|
Aktualizujący: | Administrator | 2022-05-10 | |
Podmiot udostępniający informację: | Przedszkole nr 351 im. Wandy Chotomoskiej | ||
Liczba odwiedzin: | 149 | ||
Dziennik zmian strony |
| ||
Wersje archiwalne strony udostępniane po kontakcie z placówką. |