Tryb działania

STATUT  PRZEDSZKOLA  Nr 267

               02-793  Warszawa ul. Małcużyńskiego 4

 

 Rada Pedagogiczna uchwala niniejszy statut na  podstawie :

 

1.Ustawy z dnia  14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

 (tekst jednolity, Dz. U. z 2017 r.  poz. 59 i 949 )

2.Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.)

3.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego

   (Dz. U.  z dn. 28 lipca 2017 r. poz. 1451)

4.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z  dnia 14 lutego 2017 r.

   w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z 2017 r. poz. 356 )

5.Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643 )

6. Uchwała nr XXXIX/1031/2017 Rady m. st. Warszawy z dn. 19 stycznia  2017 r. w sprawie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do lat 5 i czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach m. st. Warszawy.

7. Ustawa z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2016 r. poz. 1985 )

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1616 )

9. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. ( Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zm. )

 

 

Rozdział 1.  

POSTANOWIENIA WSTĘPNE

 

§ 1     

1.  Przedszkole nosi nazwę: 

 Przedszkole Nr 267

02 - 793 Warszawa

ul. Małcużyńskiego 4

 

2. Przedszkole Nr 267 w Warszawie jest przedszkolem publicznym, do  którego

uczęszczają  dzieci, które od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym w którym        kończą 3 lata do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat.

3.Organem prowadzącym przedszkole jest Dzielnica Ursynów m. st.  Warszawy z siedzibą           

   Al. KEN 61, 02-777 Warszawa.

4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.

5. Przedszkole działa jako jednostka budżetowa.

6. Na pieczęciach i stemplach używana jest ustalona nazwa w pełnym brzmieniu

    Przedszkole Nr 267 

    02-793 Warszawa

    ul. Małcużyńskiego 4

7. Dopuszczalne jest używanie skrótu nazwy  przedszkola -  P 267  

8. Logo przedszkola

 

 

 
   

 

 

9. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1) rodzicach dziecka: oznacza to również prawnych opiekunów dziecka oraz osoby

   ( podmioty ) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,

2) Ustawie Prawo oświatowe oznacza to Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe

    ( Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949 )

3) Karcie Nauczyciela oznacza Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela

    ( Dz. U.  z 2014 r. poz. 191 ze zm. )

 

Rozdział 2.      

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

§ 2

1.Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a także innych aktów wykonawczych, w szczególności z ustawy Prawo oświatowe.

2. Prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie realizując cele i zadania wynikające z  podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

3. Rozwija i podtrzymuje zainteresowania dziedzictwem, kulturą i tradycją: lokalną, regionalną, narodową.

4. Pielęgnuje wartości językowe i religijne  poprzez:

    1)  podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej

         oraz własnej historii i kultury realizując zajęcia i programy z zakresu

          wychowania społeczno– moralnego w tym:

         - podtrzymywanie i rozwijanie więzi rodzinnych,

         - wychowanie patriotyczne,

         - wyrabianie nawyku kultury ekologicznej;

     2) prowadzenie zajęć z katechezy zgodnie z organizacją pracy przedszkola.

5. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całkowitego rozwoju dziecka realizowane poprzez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.

6. Zadania przedszkola:

1)  wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze tego rozwoju,

2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

8) przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m. in. Z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,

13) kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości do zrozumienia na tym etapie rozwoju,

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego,

17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęć poznawania innych kultur,

18) przedszkole udziela i organizuje wychowankom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie i umożliwieniu ich zaspakajania,

18.1 korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne,

18.2 pomocy pedagogiczno-psychologicznej w przedszkolu udzielają nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w placówce zadania z tego zakresu, w szczególności psycholodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni,

18.3 potrzeba objęcia dziecka pomocą w przedszkolu wynika w szczególności z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowanie społecznym, zaburzeń zachowania lub emocji, ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, choroby przewlekłej, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych oraz trudności adaptacyjnych,

18.4 w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych, zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, porad i konsultacji,

18.5 w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

 

Rozdział 3.  

ORGANY    PRZEDSZKOLA

 

§ 3

 

1. Zgodnie z ustawą organami przedszkola są:

 

1) Dyrektor przedszkola,

 

2) Rada Pedagogiczna,

 

            3) Rada  Rodziców.

 

Każdy z organów działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców funkcjonują według odrębnych regulaminów  uchwalonych przez te organy, a regulaminy te nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym Statutem.

 

Dyrektor Przedszkola

2. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Kieruje działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

3. Dyrektor decyduje w sprawach :

 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników placówki,

           2)  przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,

  3)  występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola.

4. Dyrektor przedszkola w szczególności:

1)  sprawuje nadzór pedagogiczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach ,

2) sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

3) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, przygotowuje i przeprowadza posiedzenia Rady Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały,

wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa, przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie r

Wprowadził: Administrator2021-11-22
Aktualizujący:Sierocińska-Rudzińska Anna2023-11-15
Podmiot udostępniający informację:Przedszkole nr 267 Przedszkole Nr 267
Liczba odwiedzin:150
Dziennik zmian strony
  • Edycja treści 2023-11-15 15:14:02
Wersje archiwalne strony udostępniane po kontakcie z placówką.