Przedmiot działalności i kompetencje

Zadania poradni

§1

Do zadań poradni należy w szczególności:

  • diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
    • predyspozycji i uzdolnień,
    • przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
    • specyficznych trudności w uczeniu się;
  • wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
    • szczególnie uzdolnionych,
    • niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
    • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
    • z zaburzeniami komunikacji językowej,
    • z chorobami przewlekłymi;
  • prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin;
  • pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
  • wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
  • współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I - III szkoły podstawowej;
  • współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planowaniu działań wspierających;
  • współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
  • wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki,  w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
  • prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
  • udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.

Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:

  • diagnozowanie;
  • opiniowanie;
  • działalność terapeutyczną;
  • prowadzenie grup wsparcia;
  • prowadzenie mediacji;
  • interwencję kryzysową;
  • działalność profilaktyczną;
  • poradnictwo;
  • konsultacje;
  • działalność informacyjno-szkoleniową.

§ 2

  • Poradnia wydaje opinie adekwatnie do rozpatrywanego problemu.
  • Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
  • Opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się wydaje się uczniowi nie później niż do końca drugiego etapu edukacyjnego.
  • W wyjątkowych wypadkach opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się można wydać uczniowi gimnazjum lub szkoły ponad gimnazjalnej na wniosek:
    • nauczyciela lub specjalisty, wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzącego zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia lub
    • rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
  • Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia — także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
  • Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna, na wniosek poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
  • Opinia poradni zawiera:
    • oznaczenie poradni;
    • numer opinii;
    • datę wydania opinii;
    • imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia, pesel oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia - również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
    • diagnozę psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną lub inną specjalistyczną – adekwatnie do zgłaszanego problemu, w tym diagnozę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby;
    • zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    • podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
    • podpis dyrektora poradni.
  • W przypadku, gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń uczęszcza.
  • Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.

§ 3

  • W poradni  działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
  • Zespoły orzekające są powoływane do każdej sprawy osobno.

§ 4

  • Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
  • Zadania poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
  • Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez poradnię.
  • Dyrektor poradni informuje wolontariusza o specyfice pracy poradni.
  • Dyrektor poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
    • zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
    • czas trwania porozumienia;
    • zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z osobami, o których mowa w pkt. 1, 2;
    • zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy poradni;
    • postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
  • Wolontariusz wykonuje zadania określone pod nadzorem dyrektora poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
  • Osoby, o których mowa w pkt.1, 2, 3 realizują zadania poradni również poza poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.

§ 5

  • Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.

Dokumentacja poradni

§ 1

Poradnia prowadzi:

  • wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających  z pomocy poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania;
  • rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt. 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia;
  • Karty indywidualne klientów zawierające dokumentację badań i podjętych działań;
  • akta osobowe pracowników;
  • dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni;
  • tygodniowy rozkład zajęć pracowników Poradni;
  • księgę protokołów zebrań  Rady Pedagogicznej – wersja elektroniczna. Wersja papierowa, tworzona jest po zakończeniu roku szkolnego;
  • dokumentację ewaluacji wewnętrznej;
  • księgi protokołów zespołu orzekającego;
  • inną dokumentację zgodną z odrębnymi przepisami.

Organa Poradni

§ 1

Organami Poradni są:

  • Dyrektor
  • Rada Pedagogiczna

§ 2

  • Poradnią kieruje Dyrektor, do kompetencji którego  należy:
    • kierowanie działalnością  placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
    • sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
    • realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
    • dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystywanie.
  • Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
  • Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    • zatrudniania i zwalniania  nauczycieli i innych pracowników Poradni,
    • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni,
    • występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Poradni.

§ 3

  • W Poradni działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie jej statutowych działań.
  • W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Poradni.
  • W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub  na wniosek Rady Pedagogicznej.
  • Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
  • Zebrania plenarne organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, na końcu pierwszego i drugiego semestru oraz w miarę bieżących potrzeb.
  • Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego placówkę lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  • Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
  • Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
  • Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    • zatwierdzanie koncepcji rozwoju placówki, planów nadzoru pedagogicznego,
    • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni.
    • Podejmowanie uchwał w sprawie zmian w Statucie Poradni.
  • Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    • organizację pracy placówki,
    • plan finansowy,
    • propozycje dyrektora placówki w sprawie ustalania zakresu obowiązków poszczególnych pracowników,
    • dokumentów wdrażanych przez organ prowadzący określonych do zaopiniowania przez Radę Pedagogiczną
  • Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut Poradni.
  • Uchwalony statut bądź jego zmianę Rada Pedagogiczna przesyła organowi prowadzącemu placówkę,
  • Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Poradni.
  • Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.

Pracownicy poradni

§ 1

Pracownikami Poradni są:

  • Pedagodzy
  • Psychologowie
  • Logopedzi
  • Lekarze
  • Doradcy zawodowi
  • Pracownicy administracji i obsługi

Do zadań pracowników pedagogicznych : psychologów i pedagogów należy:

  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci zgłaszanych do Poradni, w tym dokonywanie diagnozy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, zgodnie z kwalifikacjami;
  • określanie możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron dzieci i młodzieży;
  • kierowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno - wychowawczej, opieki, kształcenia specjalnego i resocjalizacji,
  • prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej, pedagogicznej, socjoterapii, w stosunku do dzieci i młodzieży, zgodnie z ofertą poradni i posiadanymi kwalifikacjami;
  • realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku  szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;
  • konsultacje i inne formy pomocy merytorycznej nauczycielom w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w przedszkolach i szkołach, znajdującymi się w terenie działania Poradni.
  • wspieranie rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologicznej
  • i pedagogicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych, prowadzenie różnych form pomocy dla rodziców i nauczycieli.
  • Opracowywanie, na podstawie przeprowadzonych badań,  opinii, orzeczeń, informacji zgodnie z określonymi przepisami prawa;

Do zadań logopedy należy:

  • prowadzenie badań diagnostycznych w celu ustalenia poziomu rozwoju mowy dzieci;
  • przeprowadzanie dodatkowych badań specjalistycznych (przesiewowych badań słuchu u dzieci i młodzieży w/g. programu „ Słyszę”, badanie poziomu koncentracji i lateralizacji słuchowej).
  • prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci, stosownie do  rozpoznanych potrzeb;
  • udzielanie porad i wskazówek rodzicom i nauczycielom dzieci objętych pomocą logopedyczną;
  • Udzielanie wsparcia merytorycznego logopedom pracującym w placówkach z terenu działania poradni;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających  powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka.

Do zadań doradcy zawodowego należy:

  • diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
  • koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkoły;
  • współpraca w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego z nauczycielami ze szkół z terenu działania poradni.

Do zadań lekarza należy:

  • uczestniczenie w  posiedzeniach zespołów orzekających poradni w sprawie nauczania indywidualnego i kształcenia specjalnego;
  • prowadzenie konsultacji lekarskiej w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach zespołów orzekających.

Do zadań pracowników administracji należy:

obsługa sekretariatu:

  • udzielanie informacji dotyczących pracy Poradni,
  • prowadzenie rejestru klientów,
  • sporządzanie pism urzędowych,
  • prace kancelaryjne – bieżąca rejestracja wszelkich dokumentów,
  • prowadzenie sprawozdawczości wg aktualnych przepisów,
  • prowadzenie ksiąg inwentarzowych,
  • rozliczanie zaliczek.
  • sprawy kadrowe
  • prowadzenie akt osobowych pracowników,
  • kontrola wykorzystywania urlopów,
  • bieżąca rejestracja zwolnień lekarskich i uruchamianie stosownych procedur,
  • prowadzenie dokumentacji związanej ze zmianą wynagrodzeń,
  • inne zadania związane z bieżącą pracą administracyjno – biurową;

Zespołem pracowników administracji i obsługi kieruje kierownik gospodarczy

Do zadań pracownika obsługi należy:

  • utrzymanie pomieszczeń poradni w porządku i czystości.

Pracownicy Poradni mogą wykonywać inne zadania zlecone przez dyrektora w zakresie merytorycznie wykonywanej pracy.

Wprowadził: Administrator2021-12-16
Aktualizujący: Administrator2021-12-21
Podmiot udostępniający informację:Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 19
Liczba odwiedzin:206
Dziennik zmian stronyBrak zmian
Wersje archiwalne strony udostępniane po kontakcie z placówką.