Przedmiot działalności i kompetencje
Zadania poradni
§1
Do zadań poradni należy w szczególności:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi;
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin;
- pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I - III szkoły podstawowej;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planowaniu działań wspierających;
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozowanie;
- opiniowanie;
- działalność terapeutyczną;
- prowadzenie grup wsparcia;
- prowadzenie mediacji;
- interwencję kryzysową;
- działalność profilaktyczną;
- poradnictwo;
- konsultacje;
- działalność informacyjno-szkoleniową.
§ 2
- Poradnia wydaje opinie adekwatnie do rozpatrywanego problemu.
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- Opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się wydaje się uczniowi nie później niż do końca drugiego etapu edukacyjnego.
- W wyjątkowych wypadkach opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się można wydać uczniowi gimnazjum lub szkoły ponad gimnazjalnej na wniosek:
- nauczyciela lub specjalisty, wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzącego zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia lub
- rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
- Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia — także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna, na wniosek poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- Opinia poradni zawiera:
- oznaczenie poradni;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- imię i nazwisko osoby, której dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia, pesel oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia - również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
- diagnozę psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną lub inną specjalistyczną – adekwatnie do zgłaszanego problemu, w tym diagnozę indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby;
- zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
- podpis dyrektora poradni.
- W przypadku, gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń uczęszcza.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
§ 3
- W poradni działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zespoły orzekające są powoływane do każdej sprawy osobno.
§ 4
- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
- Zadania poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez poradnię.
- Dyrektor poradni informuje wolontariusza o specyfice pracy poradni.
- Dyrektor poradni zawiera z wolontariuszem porozumienie określające:
- zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza zadań;
- czas trwania porozumienia;
- zobowiązanie wolontariusza do wykonywania zadań we współpracy z osobami, o których mowa w pkt. 1, 2;
- zobowiązanie wolontariusza do nieujawniania informacji dotyczących dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli korzystających z pomocy poradni;
- postanowienie o możliwości rozwiązania porozumienia.
- Wolontariusz wykonuje zadania określone pod nadzorem dyrektora poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
- Osoby, o których mowa w pkt.1, 2, 3 realizują zadania poradni również poza poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
§ 5
- Poradnia realizuje zadania, współdziałając z innymi poradniami, a także przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
Dokumentacja poradni
§ 1
Poradnia prowadzi:
- wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania;
- rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt. 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia;
- Karty indywidualne klientów zawierające dokumentację badań i podjętych działań;
- akta osobowe pracowników;
- dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni;
- tygodniowy rozkład zajęć pracowników Poradni;
- księgę protokołów zebrań Rady Pedagogicznej – wersja elektroniczna. Wersja papierowa, tworzona jest po zakończeniu roku szkolnego;
- dokumentację ewaluacji wewnętrznej;
- księgi protokołów zespołu orzekającego;
- inną dokumentację zgodną z odrębnymi przepisami.
Organa Poradni
§ 1
Organami Poradni są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
§ 2
- Poradnią kieruje Dyrektor, do kompetencji którego należy:
- kierowanie działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystywanie.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w poradni nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Poradni,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Poradni.
§ 3
- W Poradni działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie jej statutowych działań.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Poradni.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
- Zebrania plenarne organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, na końcu pierwszego i drugiego semestru oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego placówkę lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Poradni.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie koncepcji rozwoju placówki, planów nadzoru pedagogicznego,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zmian w Statucie Poradni.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy placówki,
- plan finansowy,
- propozycje dyrektora placówki w sprawie ustalania zakresu obowiązków poszczególnych pracowników,
- dokumentów wdrażanych przez organ prowadzący określonych do zaopiniowania przez Radę Pedagogiczną
- Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut Poradni.
- Uchwalony statut bądź jego zmianę Rada Pedagogiczna przesyła organowi prowadzącemu placówkę,
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Poradni.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.
Pracownicy poradni
§ 1
Pracownikami Poradni są:
- Pedagodzy
- Psychologowie
- Logopedzi
- Lekarze
- Doradcy zawodowi
- Pracownicy administracji i obsługi
Do zadań pracowników pedagogicznych : psychologów i pedagogów należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci zgłaszanych do Poradni, w tym dokonywanie diagnozy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, zgodnie z kwalifikacjami;
- określanie możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron dzieci i młodzieży;
- kierowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno - wychowawczej, opieki, kształcenia specjalnego i resocjalizacji,
- prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej, pedagogicznej, socjoterapii, w stosunku do dzieci i młodzieży, zgodnie z ofertą poradni i posiadanymi kwalifikacjami;
- realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;
- konsultacje i inne formy pomocy merytorycznej nauczycielom w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w przedszkolach i szkołach, znajdującymi się w terenie działania Poradni.
- wspieranie rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologicznej
- i pedagogicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych, prowadzenie różnych form pomocy dla rodziców i nauczycieli.
- Opracowywanie, na podstawie przeprowadzonych badań, opinii, orzeczeń, informacji zgodnie z określonymi przepisami prawa;
Do zadań logopedy należy:
- prowadzenie badań diagnostycznych w celu ustalenia poziomu rozwoju mowy dzieci;
- przeprowadzanie dodatkowych badań specjalistycznych (przesiewowych badań słuchu u dzieci i młodzieży w/g. programu „ Słyszę”, badanie poziomu koncentracji i lateralizacji słuchowej).
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci, stosownie do rozpoznanych potrzeb;
- udzielanie porad i wskazówek rodzicom i nauczycielom dzieci objętych pomocą logopedyczną;
- Udzielanie wsparcia merytorycznego logopedom pracującym w placówkach z terenu działania poradni;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka.
Do zadań doradcy zawodowego należy:
- diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkoły;
- współpraca w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego z nauczycielami ze szkół z terenu działania poradni.
Do zadań lekarza należy:
- uczestniczenie w posiedzeniach zespołów orzekających poradni w sprawie nauczania indywidualnego i kształcenia specjalnego;
- prowadzenie konsultacji lekarskiej w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach zespołów orzekających.
Do zadań pracowników administracji należy:
obsługa sekretariatu:
- udzielanie informacji dotyczących pracy Poradni,
- prowadzenie rejestru klientów,
- sporządzanie pism urzędowych,
- prace kancelaryjne – bieżąca rejestracja wszelkich dokumentów,
- prowadzenie sprawozdawczości wg aktualnych przepisów,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych,
- rozliczanie zaliczek.
- sprawy kadrowe
- prowadzenie akt osobowych pracowników,
- kontrola wykorzystywania urlopów,
- bieżąca rejestracja zwolnień lekarskich i uruchamianie stosownych procedur,
- prowadzenie dokumentacji związanej ze zmianą wynagrodzeń,
- inne zadania związane z bieżącą pracą administracyjno – biurową;
Zespołem pracowników administracji i obsługi kieruje kierownik gospodarczy
Do zadań pracownika obsługi należy:
- utrzymanie pomieszczeń poradni w porządku i czystości.
Pracownicy Poradni mogą wykonywać inne zadania zlecone przez dyrektora w zakresie merytorycznie wykonywanej pracy.
Wprowadził: | Administrator | 2021-12-16 |
---|---|---|
Aktualizujący: | Administrator | 2021-12-21 |
Podmiot udostępniający informację: | Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 19 | |
Liczba odwiedzin: | 265 | |
Dziennik zmian strony | Brak zmian | |
Wersje archiwalne strony udostępniane po kontakcie z placówką. |